Butiksskyltar i fokus för entreprenörer i Göteborg

26 oktober 2021
jonas olsson

editorial

Kanske tänker du att skylten som sitter utanför butiken bara informerar om vad butiken heter. Inget kunde vara mera felaktigt. En butiksskylt med genomtänkt design berättar en hel historia. Och som de flesta vet är storytelling det som säljer allra bäst just nu. Du ska gärna bygga upp en hel värld kring ditt varumärke, och då är det dumt att inte använda sig av en så synlig komponent som butiksskylten. Sök gärna på Butiksskyltar Göteborg för inspiration. Du märker snabbt hur starkt du förknippar vissa varumärken med skylten ovanför ingången. Evas Paley är ett bra exempel. 

 

 

Så hjälper fysiska butiksskyltar dig att bygga ditt varumärke online

För många entreprenörer har den fysiska butiken blivit bara en liten del av ett större varumärkesbyggande. Kanske går inte ens butikens egna ekonomi ihop, utan den används mer som ett showroom eller en reklamplats för företagets övriga verksamhet. Det är inte alls ovanligt i dag. Snarare är det en ovanlighet att ett företag överlever endast på försäljning i fysiska butiker. Så har du inte redan utvecklat din verksamhets närvaro på web och sociala medier så är det dags. Ett tips är att ta fram en grafisk profil som passar både online och på dina butiksskyltar. Att ha ett konsekvent uttryck med logotyper och annan estetik är nyckeln till att kunderna ska förstå att varumärket är ett och samma både online och IRL.

Du ska heller inte missa de särskilda möjligheterna med en fysisk skylt. Till skillnad från internet där storleken på ditt budskap alltid kommer begränsas av skärmen kunden sitter med, kan du jobba både på höjden och bredden med riktiga butiksskyltar. Att hålla det gamla uttrycket “störst går först” i åtanke kan vara en god idé. Satsar du på en riktigt stor butiksskylt kan du vara säker på att dra blickarna till dig.