Kundlojalitet är viktigt för ditt företags framgångar

30 juni 2022
william eriksson

editorial

Metoder för att säkerställa ett företags lönsamhet är väldigt annorlunda nu för tiden jämfört med hur det var för bara några tiotal år sedan. Då kom man kanske långt med annonsering och att nöjda kunder gav rekommendationer till andra genom mun mot mun-metoden. 

Idag gäller det att vara öppen för att tänka i andra, modernare banor när det gäller att värva och behålla kunder. En väg är att anlita ett konsultföretag som kan metoderna för att bli och hålla sig marknadsledande i det moderna samhället på sina fem fingrar.  

Kanske blir du något förvirrad när de kommer med koncept som B2B och KPI. Du behöver dock inte bekymra dig särskilt mycket om vad begreppen egentligen betyder. Huvudsaken är att konsulterna vet vad de sysslar med. De kommer nämligen att öka den kundlojalitet som visas gentemot ditt företag

 

kundklubb

 

B2B kundklubb ger lönsamhet

Till hjälp för att göra detta erbjuder de flera verktyg. Deras lojalitetsprogram kommer därför att ge dig väldigt lojala kunder. Verktygen kan till exempel inbegripa en kundklubb för B2B kunder. (Nu kanske du ändå vill veta vad förkortningen betyder. Den betyder “Business to business”.) 

Konceptet för en B2B kundklubb skiljer sig en del från kundklubbar som du kanske är med i som privatkonsument. Här handlar det inte om att få bonuspoäng när du köper varor. För en B2B kundklubb gäller det att tänka lite mer sofistikerat. Det är detta som konsulterna är experter på, bland mycket annat. 

De kan till exempel föreslå ett koncept där de kunder som deltar i lojalitetsprogrammet själva kommer att kunna välja mellan olika typer av bonusar. Att ge dem den valmöjligheten kommer att ge långt större intresse för kundklubben än om de endast har möjlighet att erhålla en specifik typ av bonus. 

Detta är bara en liten del av vad ett program för kundlojalitet kan innebära. Kontakta konsulterna redan idag för att höra mer.